måndag 11 juli 2016

Märkligt utspel från Moderaterna i Almedalen

Bland allt annat som sades och tycktes i Almedalen har jag fastnat för moderaternas mycket märkliga utspel om sänkt etableringsersättning vid ogiltig frånvaro från SFI. Jag jobbar sedan januari i år som SFI-lärare vid Bruksgymnasiet i Gimo, och har fyllt i, skrivit under och stämplat ett antal frånvarorapporter för dem av mina elever som får etableringsersättning. Därför var det med stor förvåning som jag hörde om moderaternas utspel, där de bland annat säger att "Det måste samtidigt vara en mer tydlig koppling än idag mellan ogiltig frånvaro från SFI-undervisning och nedsättning av etableringsersättningen". Jag undrar om moderaterna inte har läst Arbetsförmedlingens information om etableringsersättningen? Där står nämligen "Ogiltlig frånvaro och långvarig frånvaro som är längre än 30 sammanhängande dagar innebär även en nedsättning av etableringstillägg och bostadsersättning om du har det." Det M föreslår är alltså redan verklighet.

Inga kommentarer: